BLIV PILOT - Tipholderkursus

Tipholderkursus for vordende Svæveflyvere

Indledning;

Når man som nybegynder skal færdes på en flyveplads, kender man ikke færdselsregler, omgangstone og lignende, og man kommer derfor let til at jokke i ”spinaten”. Derfor denne lille indføring i nogen af de mere elementære ting, som du bør rette dig efter som ny og uerfaren.

Det kan godt være, du ser nogen, der tilsyneladende overtræder reglerne, men lad være med at gøre det samme. Det kræver en vis erfaring.

Materiel

Flyene ser vældig robuste ud, og i luften er de da også bomstærke, men på jorden er det let at lave skrammer.

Materiellet er skrøbeligt, og reparationer er dyre

  • Du må ikke sidde på vingen, mens du snakker med piloten, som er ved at spænde sig fast, e.li.. Vingen er nogen steder tynd som papir, og du kommer nemt til at lave buler i den.
  • Du må heller ikke springe over en vinge. Gå uden om.
  • Skal du have noget i cockpit'et, så luk hood'en op. Hvis du betjener ting (variometer, radio, udløser, etc.) med armen stikkende ind gennem ventilationsvinduet, er der stor risiko for revner i plexiglasset (ny hood: 30.000,-). Når du skal åbne hood'en er du nødt til at stikke armen ind gennem vinduet. Vær meget forsigtig, især hvis du har en tyk jakke på. Rul evt. ærmerne op først.
  • Du må ikke puste ind i dyser og pitotrør.
  • Flyene må ikke stå med haledolly'en på. Hjælp med at minde piloterne på, at de skal pille det af efter at have parkeret.

Ved ind- og udpakning skal tipholderen holde øje med den modsatte tip. Det er den, der støder ind i væg, loft, andre fly, etc., og den er over 15 meter væk.

Bilerne er sommetider noget gammelt skrammel at se på, men det er stort arbejde at holde dem kørende, så lad være med at køre race.

Færdselsregler

Se dig godt for, når du går på banen

Det er vigtigt at se sig godt for, fordi fly, der lander og starter, skal have god plads og fri bane. Et svævefly på vej ind til landing er især udsat, fordi der kun er det ene forsøg. Hvis der pludselig er folk eller biler i landingsfeltet, er der meget stor risiko for sammenstød og havari. Derfor skal du så vidt muligt færdes ude langs banens begrænsning, og når du bevæger dig ind på banen, skal du kigge godt efter:

  • Landende fly på medvind, tværvind eller finale.
  • fly på medvind, tværvind eller finale Fly på lang finale, typisk hjemtærsklinger og motorfly
  • Fly, der er klar til start (vandrette vinger, gult blink på spillet)

På startstedet skal du altid gå bagom de fly, der holder klar til start.

Kobler

NSV 12/2003/rev. 04/2009

Tipholderen hjælper piloten med at koble og starte. Sørg for at få en grundig instruktion, inden du selv prøver at koble første gang.

Effektiv startafvikling sparer rigtig meget tid.

  • Du må ikke selv sætte ringsættet fra startwiren i uden pilotens medvirken. Piloten skal selv åbne koblingen og har dermed ansvaret for, om der er koblet eller ej.
  • Koblingen er rigtigt udført, når den lille ring sidder løst i koblingens papegøjenæb. Mange checker derefter yderligere ved at trække hårdt i wiren, men det er overflødigt.
  • Når du skifter eller checker sprængstykket, så se efter, om det skulle have strukket sig.
  • Kun ved returtransport må man koble ringsættet fra træksnoren i ved at vippe koblingen bagud.
  • Stik aldrig fingeren ind i koblingen - den bliver mast, hvis hånden på udløseren smutter
  • Hold dig på afstand af den resterende wire, mens der går en start på den første. Wirerne kan være filtret sammen, og så risikerer du at blive revet med hen ad jorden i én finger.

Tipholder

Når du har koblet, går du ud til tippen.

Pilotens øjne bagud

  1. Løft den op i vandret og hold den der ved at tage løst om bagkanten af vingen.
  2. Sørg for at holde vingerne helt vandret; det gælder især, når der er vandballast på flyet og endnu mere især, hvis startmetoden er flyslæb.
  3. Når piloten melder klar ved at vise dig sin tommelfinger, checker du om indflyvningen er fri og løfter armen som tegn til, at I er klar til start.
  4. Når wiren er stram, og (kun ved spilstart) flyet er begyndt at rulle, slår du armen ned

Mange forsøger at lokke piloten til at melde klar, mens haledolly'en stadig sidder på. Det koster øl, og man får et billigt grin, men det er dårlig airmanship. Hvis du kan se, at piloten har glemt haledolly'en, så tag den af på eget initiativ. Piloten skal nok blive flov alligevel!

 

Telefonpasser

Forbindelse mellem startsted og spil

  1. Når tipholderen løfter armen, kalder du spillet ved at sige "Spil fra startsted, vi er klar med en ASK21", eller hvad det nu er for et fly.
  2. Når tipholderen slår armen ned, siger du "KØR ind".
  3. Skal starten afbrydes er standardfraseologien ”VENT”, men sig hellere ”AFBRYD”, da det ikke så let forveksles med ”kør IND
  4. Følg flyet med øjnene hele vejen op. Hvis piloten vinker med sideroret, skal du sige "hurtigere", og hvis piloten vinker med vingerne, skal du sige "langsommere".
  5. Indfør starten på computeren.
NSV 12/2003/rev. 04/2009

Hvis sprængstykket knækker, så følg forfanget med øjnene, så du kan udpege stedet, hvor det er faldet ned.

 

Returtransport

 

Returtransport af flyene, når de er landet, sker efter en bil med en ca. 10 meter snor. Snoren skal være så lang, at der kan være en halv spændvidde mellem fly og bil, så tippen ikke rammer bilen, hvis flyet stiller sig på tværs. Evt. knuder skal altid løses op, før du lægger træk på.

Hold øje med hvor I kører

  1. Kør langs begrænsningen ud til flyet, som er landet. Kig dig godt for, inden du kører ud på banen.
  2. Kør ind bag flyet i mindst en halv spændviddes afstand og hjælp piloten med at sætte evt. haledolly på.
  3. Vend flyet 180°, så næsen peger ned mod startstedet, inden I sætter snoren i. For ikke at sideroret skal slå hårdt over, så drej flyet rundt, så halen peger væk fra vinden, mens I vender. Pas på ikke at ramme bilen med vingen.
  4. Hvis der er en næsekobling, så brug den.
  5. Kør stille og roligt tilbage langs begrænsningen. Hold øje med flyets tipper og hold øje med, at det kører lige bag bilen. Mange piloter kan ikke finde ud af at styre flyet lige bag bilen, og andre er distraherede og ser ikke, hvor I kører. Hvis flyet er på gal kurs, så stands op og bed piloten om at koncentrere sig.
  6. I nærheden af bygninger og andre fly skal du køre ekstra forsigtigt og være opmærksom på, om nogen råber STOP. Pas på, at du ikke kører over noget med bilen, og se efter at de to vingetipper ikke støder ind i noget. Hold godt øje med alle tre steder.
  7. Når du ruller træksnoren op, så start ved den ende, der er bundet til bilen. Det giver mindre risiko for knuder.

Kør bagom de fly, der holder på startstedet, også selvom det er mere besværligt. Man kan let i skyndingen overse de rejste tipper på et fly, der er klar til start, og så kan det gå rivegalt, hvis man kører ind foran.

 

Wirehenter

Wirerne trækkes ud med biler, der har et specielt trækkrogsarrangement.

Effektiv wirehentning sparer meget tid, men et enkelt overløb sætter det hele til igen.

  • Det er farligt at stå ved siden af spillet, mens starten går. Hvis wiren knækker, eller hvis flyet flyver hen over spillet før det kobler (typisk i side- eller medvind), så kan du få wiren i hovedet, mens der stadig er træk på den.
  • Når du holder ved spillet og venter, så parker wirehenteren 4-5 meter væk og bliv siddende i den under starten.
  • Kør ind lige bag spillet, før du hægter skærmene på. I sidevind vil de ligge ude til siden, og så må du bære dem hen til bilen.
  • Kør wiren i en lige linie fra spil til startsted. Der må ikke være buer, og du skal starte kørslen lige bag spillet.
  • Kør i roligt og først og fremmest ensartet tempo uden pludselige opbremsninger.
  • Begynd at tage farten af i god tid, inden du når ned til startstedet.
NSV 12/2003/rev. 04/2009

Når der er travlt, især på forårsformiddage med høj himmel, skal wire- henteren køre direkte tilbage efter at have afleveret wirerne. Den må kun holde stille nede ved spillet, og man må ikke forlade den uden at have fundet en afløser.